به

سبلاگ

خوش آمدید
دیجیتال مارکتینگ
10 ژانویه 2021 - 6 دقیقه خواندن
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقدامات صورت گرفته برای جمع آوری مشتری و مخاطب، از طریق بستر اینترنت است. آقای نیل پتل(Neil Patel) همچنین می گویند: ” دیجیتال مارکتینگ هر گونه ای از بازاریابی محصولات و خدمات است که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام شود.” در کل ما دو دسته دیجیتال مارکتینگ داریم؛ آنلاین و آفلاین. اما این روزها بیشتر بحث بر سر نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ است که هم کاربردی تر بوده و هم از بستر اینترنت استفاده میکند. موتور های جست وجو به ویژه گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و پیامک، همه ابزارهایی هستن که به شما این امکان را می دهند که به کسب و کار خود رونق ببخشید و مخاطب های خودتان را جذب کنید. اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من چیه؟! وقتی مشاغل کوچک شروع به کار میکنند در اولین قدم تمرکز آن ها بر این است که چگونه اولین گروه از مشتریان خود را جذب کنیم. آن ها ممکن است به تبلیغات سنتی و چاپی مانند چاپ پوستر یا بنر های بزرگ کنار جاده و چاپ تراکت و … روی بیاورند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی الکترونیکی معمولا کسب و کار ها در شروع کار فکر میکنند ما محصول و یا خدمت خوبی ارائه می دهیم پس باید صبر کنیم تا مشتریان ، خود به سراغ ما بیایند. اگر چه این استراتژی ممکن است جواب بدهد اما همیشه راه آسان تر و کارآمد تری نیز هست. مشاغل کوچک و تازه تاسیس حتما باید چشم انداز بازار بزرگ آنلاین را در نظر بگیرند و برای اینکه از رقبای خودشون عقب نیفتن ، هرگز از این بازار گسترده چشم پوشی نکنند. فواید دیجیتال مارکتینگ: همیشه تعداد افرادی که از طریق روش های آنلاین به کسب و کار شما جذب می شوند بسیار بیشتر از افرادی است که ممکن است از طریق روش های محلی و سنتی جذب شوند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ ، می توانید مخاطبان زیادی را به روشی جذب کنید که هم مقرون به صرفه و هم قابل اندازه گیری و مقایسه باشد. از دیگر مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد: توانایی دست یابی به یک بازار جهانی. می توانید نسبت به روش های سنتی بازاریابی ، بیشتر پس انداز کرده و با هزینه کمتر به مشتری بیشتری برسید. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما می توانید مخاطبان خود را بیشتر بشناسید و همچنین به آن ها نیز این امکان را می دهید که با شما بیشتر آشنا شوند و این خود باعث افزایش وفاداری و ایجاد اعتماد آن ها به برند شما میشود. در روش های دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید بلافاصه نتایج تلاش های خود را مشاهده کرده و به تحلیل آن ها بپردازید و در صورت مشاهده نقاط ضعف آن ها را رفع کرده و همچنین نقاط قوت خود را تقویت کنید. فواید بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ حال می خواهیم با یک سری از روش هایی که یک بازاریاب حرفه ای معمولا با آن ها کار میکند آشنا شویم. انواع روش های دیجیتال مارکتینگ: آنالیز و تحلیل داده ها بهینه سازی موتور های جست وجو ایمیل مارکتینگ تبلیغات در شبکه های اجتماعی ارسال پوش نوتیفیکیشن کوتاه کننده لینک وموارد دیگر ۱) آنالیز و تحلیل داده بعد از اجرای کمپین های تبلیغاتی با استفاده از شبکه های اجتماعی، موتور های جستوجو و روش های دیگر ، لازم است که نتایج کمپین شما تحلیل و آنالیز شود تا از این طریق مشکلات و نقاط ضعف و قوت کمپین شما مشخص شده و با استفاده از یک سری تکنیک های مناسب نقاط ضعف را از بین برده و نقاط قوت را تقویت کرد. ۲) بهینه سازی موتور های جست وجو (SEO) فرض کنید شما نیاز به محصول یا خدمتی دارین؛ معمولا اولین جایی که برای رفع نیازهای خودتون سر می زنید کجاست؟ سئو و بهینه سازی موتور های جست و جو بر اساس آمارها امروزه مردم بیشتر سوالات خودشان را در گوگل و موتور های جست وجو سرچ میکنند. شما چیزی را که می خواهید در گوگل سرچ میکنید و گوگل هم یک سری نتایج را به شما نمایش می دهد. خُب شاید بپرسید ربط این موضوع به بهینه سازی موتور های جست وجو چیست؟؟! موتور های جست وجو از جمله گوگل برای نمایش سایت ها در صفحات خودشان از یک سری الگوریتم های رتبه بندی خاص پیروی میکنن که همواره درحال تغییر و بروزرسانی هستند. اینکه کدوم سایت در صفحه اول نتایج گوگل و بالاتر از همه صفحات قرار گیرد نیازمند دانش سئو و بهینه سازی موتور های جست و جو است. یک سئو کار حرفه ای و با تجربه میتواند رتبه سایت شما را در بین رقبایتان افزایش دهد. ۳) ایمیل مارکتینگ ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ هست که نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته و اگر از این روش به خوبی استفاده کنید ، میتوانید برای جذب و یا تعامل با مشتریان از آن بهره ببرید. ۴) تبلیغات کلیکی در این نوع تبلیغات شما به ازای هر کلیک کاربرانتان بر روی تبلیغ و دیده شدن آن هزینه پرداخت میکنید و با افزایش کلیک هزینه شما هم افزایش پیدا میکند. در این مدل تبلیغات شما می بایست با ناشران و صاحبان وب سایت قرار داد بسته تا در ازای نمایش تبلیغ کسب و کارشما در وبلاگ یا سایت خودشان و جذب کلیک بازدیدکنندگان و ترافیک بیشتر برای کسب و کار شما مبلغی را دریافت کنند. ریتارگتینگ: به مجموعه ای از اقداماتی که به شما امکان می دهد تا کاربرانی که وارد سایت شما شده اند و خرید یا اقدامی نکرده اند را دوباره به سایتتان برگردانید، ریتارگتینگ می گویند. ریتارگتینگ و تبلیغات کلیکی طبق آمارها تنها ۱ درصد از افرادی که از وب سایت شما برای اولین بار دیدن کردن، اقدام به خرید می کنند پس در این جا اهمیت ریتارگتینگ برای بازگرداندن ۹۹ درصد دیگر به سایت شما کاملا واضح و مشخص است. در فراید ریتارگتینگ مراحل خرید و جذب مشتری به صورت زیر انجام می پذیرد: مشتری بالقوه از سایت شما دیدن می کند. بدون خرید از سایت شما خارج می شود. بعد ها زمانی که وب گردی می کند با تبلیغ ریتارگتینگ شما مواجه می شود. تبلیغات ریتارگتینگ شما او را به سایت شما برمی گرداند. و درنهایت مشتری بالقوه به یک خریدار راضی تبدیل می شود. ۵) تبلیغات در شبکه های اجتماعی این روزها اکثر مردم بیشترین زمان خود را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل واتس اپ، تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و… می گذرانند. مردم اغلب در این شبکه های اجتماعی به مطالعه اخبار، تعامل با دوستان خود و یا مطالعه مطالب مورد علاقه خود می پردازند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی پس میتوان با یک حساب سر انگشتی دریافت که شبکه های اجتماعی یک فرصت استثنایی برای صاحبان کسب و کار های مختلف است تا برند، محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی کرده و از این طریق به کسب و کار خود رونق ببخشند. تبلیغ در شبکه های اجتماعی به روش های مختلفی صورت می گیرد که بعضی از آن ها نیازمند صرف هزینه و برخی دیگر نیازمند صرف وقت و انرژی است. اما در هر صورت اگر به صورت اصولی و برنامه ریزی شده از این روش ها استفاده شود میتوان از آن ها نتایج مطلوبی گرفت. ۶) ارسال پوش نوتیفیکیشن پوش نوتیفیکیشن یک قالب تبلیغاتی رایج و کارآمد برای هر خدمت یا محصولی است. بازاریاب ها معمولا دو نوع پوش نوتیفیکیشن تعاملی و تبلیغاتی را برای مشتریان خود ارسال میکنند. ارسال پوش نوتیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ پوش نوتیفیکیشن های تعاملی برای اعلان وضعیت سفارش به مشتری است و پوش نوتیفیکیشن های تبلیغاتی برای تبلیغ برند، کالا یا محصولات بوده و باعث افزایش آگاهی از برند ها و همچنین افزایش فروش می شود. پوش نوتیفیکیشن یک فرصت عالی برای اطلاع رسانی به کاربران در مورد آخرین اخبار، اطلاعات مفید در مورد برنامه های تجاری ، ویژگی های جدید و موارد دیگر است. ۷) کوتاه کننده لینک بعضی مواقع لازم است که شما آدرس سایت خودتان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اغلب لینک ها دارای تعداد زیادی کاراکتر هستن و ممکن است ظاهر خوبی نداشته باشند. شما میتوانید با استفاده از کوتاه کننده لینک ظاهر خوبی را به پست های خود در شبکه های اجتماعی بدهید و همچنین لینک های کوتاه معمولا علاوه بر ظاهر بهتر قابل اعتماد تر بوده و کاربران را ترغیب به کلیک کردن روی لینک مورد نظر میکند. آیا دیجیتال مارکتینگ را به تعویق می اندازید؟ چرا انتخاب زمان و تلاش برای بازاریابی دیجیتال را به تعویق می اندازید؟؟! ممکن است صاحبان مشاغل مختلف دلایل مختلفی را برای به تعویق انداختن این شکل از بازاریابی ارائه دهند ، اما در پایان ، تعلل همچنان تعلل است. رقابت آنلاین در دیجیتال مارکتینگ مشاغل کوچک گاهی اعتقاد دارند که وقت و هزینه ای برای رقابت آنلاین ندارند. آنها فکر می کنند که می توانند به یک باره با چالش های بسیاری روبرو شوند و ممکن است بسیاری از آنها ترجیح دهند که کارها را به آرامی انجام دهند و به یکی دو شکل اساسی تبلیغات پایبند باشند ، با این فرض که با گذشت زمان تجارتشان پیشرفت خواهد کرد. برخی از آنان نیز ممکن است فکر کنند بهترین استراتژی صرفاً صبر کردن برای حضور مشتریان است. از آنجا که این کسب و کار ها کوچک هستند ، ممکن است فکر کنند فقط به تعداد کمی مشتری نیاز دارند. اما این اصلا راهکار درستی نیست. هیچگاه تضمینی وجود ندارد که تجارت شما فقط با موجودیت خود و بدون هیچ کاری مشتری جلب کند و حتی اگر هم باشد ، ممکن است به اندازه نیاز مشتری سودآوری کسب نکنید. اجازه دهید مشتریان به سراغ شما بیایند!!! استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را به عنوان راهی برای رسیدن به مشتریان خود و ارائه خدمات و محصولاتتان به آن ها در نظر بگیرید. دامنه تجارت شما می تواند فراتر از دیوار مغازه و یا شرکت یا به طور کلی محل کسب و کار شما باشد. شما فقط می توانید با توجه به چشم اندازهای محلی، از این طریق مخاطبان بسیار بیشتری را جذب کنید. بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ با راه اندازی یک وب سایت کسب و کار شما حتی در صورت بسته بودن محل کسب شما باز است و هیچ گاه تعطیل نمی شود. شما می توانید فضایی را ایجاد کنید که در آن مشتریان به صورت شبانه روز حتی در ایام تعطیل ، به شما مراجعه کنند. در پایان ، برای هر کسب و کاری که دارید اگر تا الان برای ورود کسب و کارتون به فضای دیجیتال و آنلاین فکری کرده اید ولی به نتیجه ای نرسیدین و یا تازه کسب و کاری را شروع کرده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و یک مشاور و پشیبان هستین مجموعه وب ریما در خدمت شما و کسب و کار شماست.

نظرات شما
    مهسا گفت:

    دیجیتال مارکتینگ جز مباحث مهمی هست که باید هر برنامه نویسی به اون توجه کنه.

    طوبی برزگر گفت:

    سلام خوبه

    sadaf گفت:

    خیلی عالیه…بهتون تبریک میگم💕

    ادمین گفت:

    ممنون از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *